connected cars

Panasonic en Trend Micro gaan samen connected cars beveiligen

Panasonic Corporation en Trend Micro gaan samen security-oplossingen ontwikkelen om zelfrijdende auto’s en connected cars te beschermen tegen cyberaanvallen. De samenwerking is gericht op het verhogen van de veiligheid van connected cars door oplossingen te ontwikkelen die inbraken in de Electronic Control Units (ECU) ontdekken en voorkomen. ECU’s beheren voor een groot deel het rijgedrag van dergelijke auto’s, zoals acceleratie, stuur- en remgedrag. Beide partijen willen ook oplossingen ontwikkelen die de in-vehicle infotainment-systemen (IVI) waaronder navigatie- en telematicasystemen beschermen. De eerste gezamenlijke oplossingen zullen naar verwachting rond het jaar 2020 op de markt verschijnen.

Elke dag nieuwe kwetsbaarheden
Er is een reëel risico dat een hacker de controle over het stuur of de reminrichting bij connected cars overneemt. Er worden dagelijks nieuwe kwetsbaarheden ontdekt die nieuwe risico’s met zich meebrengen. Het is daarom belangrijker dan ooit om niet alleen beveiligingsmaatregelen te nemen in elke afzonderlijke auto, maar ook nieuwe aanvallen te analyseren door de systemen in de auto constant te monitoren vanuit de cloud. De resultaten daarvan moeten worden ingezet om andere connected cars te beschermen tegen cyberaanvallen.
IoT-beveiliging
Panasonic maakt voor dit project gebruik van zijn ‘Control Area Network (CAN) intrusion detection and prevention’-technologie en Trend Micro zet zijn IoT-beveiligingsoplossing in. De Panasonic-technologie is in staat ongeautoriseerde opdrachten te ontdekken die naar de ECU worden verstuurd en invloed hebben op het rijgedrag. Trend Micro IoT Security, dat gebruikmaakt van Trend Micro’s wereldwijde security-kennis en expertise op het gebied van o.a. malware, wordt geïmplementeerd in IVI-apparaten zoals navigatiesystemen om daarmee aanvallen te ontdekken die via internet op zoek zijn naar kwetsbaarheden. Onderdeel van dit project is dat alle geregistreerde events worden verzameld en naar een cloud analytics-platform worden gestuurd om verder verdacht verkeer te kunnen blokkeren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.