Dreigingen van vandaag de dag: Ransomware – deel 3

ransomware-logoRansomware blijft de gemoederen bezighouden. Steeds vaker zien we meldingen en berichten in media verschijnen rondom Ransomware. Hoewel we eerder al een aantal tips deelden gericht op zakelijke gebruikers, wordt Ransomware ook gebruikt bij consumenten. Daarom delen we in deze blog een aantal tips dat kan voorkomen dat ook jij slachtoffer wordt van Ransomware.

 

1. Controleer de afzender
Controleer altijd wie de afzender is van de e-mail. Als de e-mail zogenaamd afkomstig is van een bank, controleer dan altijd direct bij je bank of de inhoud van de mail legitiem is. Vertrouw niet alleen een mail op grond van de relatie van de afzender. Het kan namelijk zijn dat familie, collega’s of familieleden slachtoffer zijn geworden van spammers.

2. Controleer de inhoud
Soms zijn er duidelijke fouten of afwijkingen die je eenvoudig kunt herkennen: een vordering van een bank ontvangen of een bericht van een bekende die aangeeft dat hij iets van je heeft ontvangen? Ga dan naar je recent verzonden items en kijk of je hen inderdaad iets hebt toegestuurd. Dergelijke berichten kunnen namelijk gebruik maken van andere social engineering-technieken om gebruikers over te halen een bericht te openen.

3. Klik niet op links in e-mails
In het algemeen geldt: voorkom het klikken op links in e-mails. Het is veiliger om de website die in de e-mail wordt genoemd rechtstreeks te bezoeken. Klik je toch op een link in een e-mail, zorg er dan voor dat de browser gebruik maakt van webreputatie (onderdeel van ons smart protection network) om de link te controleren of maak gebruik van gratis diensten zoals ons Site Safety Center.

4. Bookmark websites
Criminelen kunnen eenvoudig kwaadaardige codes toevoegen aan URLs waardoor je naar malafide websites wordt gestuurd en waar vervolgens Ransomware wordt gedownload. Bookmark vertrouwde websites die je regelmatig bezoekt. Zo voorkom je dat je per ongeluk het verkeerde adres intypt.

5. Maak een backup van belangrijke gegevens
Vergeet niet om regelmatig een backup te maken van de belangrijkste gegevens. Denk daarbij aan het 3-2-1 principe: drie exemplaren, op twee verschillende media, op een aparte locatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.