Happy 25 years : interview met Steven Heyde

Het is ondertussen 25 jaar geleden dat Steve & Jenny Chang en Eva Chen geschiedenis schreven met de oprichting van Trend Micro. Hun missie? Ervoor zorgen dat het uitwisselen van digitale informatie ook op een veilige manier kan. In 1990 introduceerde Trend Micro de eerste antivirus oplossing voor de thuiscomputer. Kort daarop volgden nog meer baanbrekende aankondigingen. Dit keer voor de bescherming van bedrijfsomgevingen met respectievelijk de corporate server, de gateway en internetcommunicatie. Maar ook het laatste decennium bleven we geschiedenis schrijven. Denk maar aan de introductie van het Smart Protection Netwerk en onze sterke partnerships met onder andere VMware en Amazon Web Services.

Dit jubileum is het ideale moment om onze locale specialisten aan het woord te laten over 25 jaar Trend Micro. Wat zijn hun ervaringen en verwachtingen? Een eerste blik achter de schermen met Steven Heyde, country manager in België.

Het hoofdkantoor van Trend Micro staat in Tokio. Hoe is het om voor een Japans bedrijf te werken? 

Het is qua sfeer en cultuur niet te vergelijken met die van een Amerikaans bedrijf. Dat voelde ik meteen toen ik in 2008 de stap naar Trend Micro zette. Wat me vooral opviel, was de manier van communiceren en het verantwoordelijkheidsgevoel. ‘Respect’ is één van de sleutelwoorden bij Trend Micro waar het om draait. Niet alleen respect voor collega’s, maar ook voor klanten, partners en zelfs concurrenten. Geen kwaadsprekerij of lasterpraktijken voor ons. Dit mag dan misschien typisch zijn voor de Japanse cultuur, het wordt gedragen door alle 5.000 werknemers in alle 20 landen.

Dit vertaalt zich zelfs in de visie van Trend Micro: een visie vanuit het hart en niet alleen vanuit de cijfers. Toewijding en loyaliteit dragen we hier hoog in het vaandel. Hoe zeggen ze dat ook weer: ‘gelukkige werknemers, gelukkige klanten’?

Hoe maakt Trend Micro het verschil denk jij?

Volgens mij zit het geheim in de wil om zichzelf als bedrijf te blijven ‘heruitvinden’. Om dat te kunnen doen, heeft Trend Micro de voorbije 25 jaar sterk geïnvesteerd in de juiste mensen. Het is niet voor niets dat we vandaag de dag wereldwijd nog altijd kunnen rekenen op een sterk team van meer dan 1.200 security analisten en threat experts. Innovatie is cruciaal en daarbij proberen we met onze technologie in te spelen op de verwachte evolutie van cybercrime. We zijn ook al lang geen antimalware-bedrijf meer. Het woord ‘virus’ is vandaag de dag trouwens té beperkt en té negatief. De kennis en technologie die we vandaag in handen hebben – onder andere dankzij de threat experts en het smart protection network – maakt ons dan ook een leider in security. We innoveerden in gateway security, in server security, in reputation based security en in virtualisatie en cloud security.

De wereld van security is altijd in ontwikkeling. Wat verwacht jij van 2014?

Het volume, de snelheid en de variëteit waarmee bedreigingen op het toneel verschijnen, is bijna niet meer bij te houden. Ik denk zelfs dat we op een punt zijn gekomen dat cijfers en percentages irrelevant zijn geworden. Een voorbeeld: tegenwoordig detecteert Trend Micro 3,5 nieuwe bedreigingen/seconde of bijna 12.600/uur. Ik vraag me af of dit op de markt meer impact heeft dan bijvoorbeeld 2,5 nieuwe bedreigingen/seconde? Op een gegeven moment overschrijden we een bepaalde grens en kunnen we het gewoon niet meer vatten. Hier schuilt echter het grote gevaar: het gevaar van gewenning! Het laatste wat we als consument en bedrijf mogen doen, is een soort van fatalistische houding aannemen. Het is noodzakelijk om bewust te blijven van het feit dat cybercrime ‘ons’ vandaag de dag fundamenteel kan raken. Ogen en oren open houden blijft de boodschap!

En de technologie die Trend Micro daar als bedrijf ten dienste stelt van zijn klanten maakt wel degelijk een verschil.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *