Iedereen heeft een geheim…

Everyone has a secretOver het algemeen zijn wij zelden een open boek, al helemaal naar mensen die we niet goed kennen. Ons gezond verstand zegt dat het verstandig is om een ​​aantal dingen, zoals je financiële- en medische gegevens, uit het zicht van nieuwsgierige, vreemde ogen te houden. Mijn collega Raimund Genes, CTO van Trend Micro, schreef hier een interessante blog over.

Internet is nooit 100 procent veilig
Nu er oneindig veel manier zijn om informatie te delen, is het privé houden van informatie steeds moeilijker. Websites en diensten vragen vaak om persoonlijke gegevens en gaan de online-gewoonten van gebruikers (cookies) na om meer diensten “op maat” aan te bieden. Tonny Roelofs, country manager in Nederland, gaf echter eerder ook al aan dat een 100 procent veilig internet niet bestaat. Ondanks dat veel sites je de mogelijkheid bieden om informatie te delen met een selecte groep, is het online delen van informatie nagenoeg hetzelfde als informatie delen met het publiek. Vroeg of laat, is er een reële kans dat er informatie gelekt wordt.

Door alle media-aandacht omtrent grote datalekken worden gebruikers zich hier steeds meer van bewust. Hierdoor maken sommige gebruikers een heroverweging van de hoeveelheid informatie die zij bereid zijn om te delen. We verwachten dan ook dat in 2014 gebruikers meer moeite gaan doen om zich te verdiepen in tools die hun gegevens kunnen beschermen en die kunnen beheren wat er online wordt gedeeld. Kortom, het gaat er dit jaar om dat geheimen ook echt geheim blijven.

Bedrijfsgeheim
Niet alleen individuen kennen geheimen, ook bedrijven hebben er vaak legio. Denk bijvoorbeeld aan toekomstplannen en strategieën, procedures, gegevens van medewerkers of klanten en offertes. Als deze informatie naar buiten komt en bijvoorbeeld in handen komt van concurrenten, kan dit het bedrijf miljoenen kosten en in het ergste geval wellicht het einde betekenen.

Databescherming moet dit jaar daarom de hoogste prioriteit van elke organisatie worden, zeker gezien het feit dat we elke maand wel een groot datalek verwachten. In 2013 zagen we al een toenemend aantal grote datalekken en dit soort incidenten blijft zich ook dit jaar voortzetten.

Tips
Wat kan jij bijvoorbeeld doen om je gegevens en die van je bedrijf te beschermen? Voorkom oversharing op social media. Voer geen bankgegevens in, of ga niet online winkelen op websites die je niet vertrouwt. Houd altijd in de gaten waar jouw gegevens worden opgeslagen – of het nu in de cloud of op een van je apparaten is. Meer informatie over het beschermen van je gegevens vind je op deze website.

Video
In navolging van onze voorspellingen voor 2014 ontwikkelden we onderstaande video. Raimund Genes vertelt hier over wat gebruikers en organisaties kunnen doen om zichzelf te beschermen en geheimen ook echt geheim te houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *