Trend Micro ontmaskert lucratieve online nepnieuws-industrie

Een jaar lang de verkiezingsuitslagen beïnvloeden kost ‘slechts’ €357.700,-

nepnieuwsTrend Micro komt naar buiten met een rapport dat de omvang van de online nepnieuws-industrie aantoont. Uit het rapport blijkt onder meer dat een campagne om verkiezingsuitslagen een jaar lang te beïnvloeden voor zo’n € 357.000,- te koop is. Ook andere aan nepnieuws gerelateerde diensten worden online aangeboden. Zo kun je betalen voor het in diskrediet brengen van een journalist (voor het bedrag van €49.175) en is het mogelijk volledige nieuwswebsites aan te schaffen.

Nepnieuws in het darkweb
Er gebeuren op het darkweb dus niet alleen dingen die met ransomware (zoals bijvoorbeeld de recente Wannacry-aanval) te maken hebben, maar ook zaken die te maken hebben met het dagelijks leven en de maatschappij. Het produceren en ‘vermarkten’ van nepnieuws door cybercriminelen is lucratief op het darkweb. Je kunt inmiddels gerust zeggen dat zich een volledig nieuwe ‘nepnieuws-as-a-service’ heeft ontwikkeld die het wel erg eenvoudig maakt om via social media als Twitter en andere online platformen ‘nieuws’ te promoten om zo de publieke opinie te beïnvloeden. Vorige week nog bleek dat nepnieuws, verspreid na een Russische hack van het persagentschap in Qatar, de aanleiding was voor een nieuwe crisis in het Midden-Oosten. Achter nepnieuws gaat niet altijd een politiek motief schuil. Ook financieel gewin is een belangrijke drijfveer voor het inzetten van dit soort campagnes.

Het rapport laat zien hoe de publieke opinie beïnvloed kan worden: van het verkennen van de doelgroep en de voorbereiding van het nepnieuwsbericht tot en met de publicatie en exploitatie daarvan via social media en andere kanalen. Aan het einde van zo’n cyclus wordt het publiek vaak heel slim afgeleid door een nieuw (nep)onderwerp te introduceren. Vervolgens wordt de cyclus opnieuw gestart.

Journalist in diskrediet brengen voor 49.175 euro
Uit het onderzoek blijken talloze ‘ondergrondse’ sites actief te zijn die nepnieuws georiënteerde diensten tegen betaling aanbieden. In veel gevallen is dit een uitbreiding op andere frauduleuze praktijken zoals black hat SEO, klikfraude en bot traffic. Deze sites bieden iedereen (personen, organisaties en landen) die de publieke opinie wil beïnvloeden, een anoniem platform.  Zo is een campagne die oproept tot straatprotesten voor een schamele €178.825,- te koop. Een journalist in diskrediet brengen kost ongeveer €49.175,- en het is zelfs mogelijk een nep-BN’er met 300.000 volgers te creëren voor het luttele bedrag van € 2.325,-.  Die diensten die online worden aangeboden omvatten onder meer het creëren van nepprofielen en -groepen op social media, schrijven van nepberichten, het aanjagen van likes en retweets om de verspreiding van het nepbericht te bevorderen en zelfs het bouwen van een niet van echt te onderscheiden nieuwswebsite.

Nu nepnieuws steeds meer aan populariteit wint, beginnen mensen zich ook af te vragen hoeveel invloed dit nu echt heeft gehad op verkiezingen en het publieke debat.

Nieuwssites aankopen en trolling
Voor een meerprijs is het ook mogelijk om meerdere nieuwssites te kopen die onderling naar elkaar verwijzen en linken, wat de campagne meer authenticiteit geeft. Het onderzoek toont ook de verschillen aan tussen nepnieuws afkomstig uit Chinese, Russische, Arabische en Engelstalige ondergrondse zwarte markten. Zo kun je in China al nep-advertorials kopen voor omgerekend €12,50 terwijl je in Rusland voor 35.000 roebel (€547,-) voor twee minuten met je video op de homepage van YouTube kan staan.

Het rapport bespreekt verder de verspreiding van nepnieuws door individuen, zoals bijvoorbeeld het ‘trollen’ van de slachtoffers van de bomaanslag in Manchester, waar sommige mensen nepfoto’s van nepslachtoffers postten op social media.

We hopen dat het publiek, door meer kennis op te doen over de vele verschillende manieren waarop hun mening beïnvloed kan worden, weerbaarder en minder ontvankelijk voor nepnieuws zal worden.

Lees meer over het onderzoek naar nepnieuws in het complete, Engelstalige rapport.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *