Wearables op de werkvloer: voor 4 op de 10 bedrijven gevaarlijker dan smartphones

hWearables winnen aan populariteit. Afgelopen jaar alleen al werden er 4,6 miljoen smartwatches, Google Glasses of fitness-armbanden verkocht. En die populariteit is niet alleen te zien onder consumenten, maar ook in het bedrijfsleven. Recent onderzoek dat we hebben laten uitvoeren bevestigt de populariteit van wearables op de werkvloer. Van de ondervraagde IT-beslissers in Europa ziet 76 procent al dat werknemers wearables binnen de organisatie brengen en 79 procent verwacht dat het gebruik ervan door werknemers dit jaar zal toenemen. Ondanks de populariteit is vrijwel iedereen (95 procent) het erover eens: wearables brengen een bijkomend beveiligingsrisico met zich mee. En zelfs in die mate dat ruim vier op de tien Europese organisaties (44 procent) in wearables een grotere dreiging zien dan in smartphones.

Dat deze slimme apparaten steeds vaker hun weg vinden richting de werkvloer is voor de helft van de ondervraagde organisaties een zorgwekkende ontwikkeling. Ondanks de toenemende zorgen omtrent wearables op de werkvloer, geeft zo’n 63 procent van de organisaties zijn personeel wel toestemming privé-apparaten voor bedrijfsdata te gebruiken. Slechts 23 procent ontmoedigt werknemers hun wearables binnen de werkomgeving te gebruiken.

Benelux kiest voor voorzichtigheid
Opvallend is dat organisaties in de Benelux het meest voorzichtig zijn: 42 procent ontmoedigt het gebruik van wearables op de werkvloer. Toch geeft 43 procent het personeel toestemming voor toegang tot bedrijfsgegevens vanaf een persoonlijk, mobiel apparaat. Hiermee scoort de Benelux opnieuw het laagst in vergelijking met de rest van de Europese landen. Echter, meer dan de helft van de organisaties in de Benelux (58 procent) heeft eerder te maken gehad met bedrijfsgegevens die in gevaar zijn gekomen vanwege een beveiligingslek via een mobiel apparaat dat eigendom was van een werknemer.

Beveiliging op maat van wearables
Bijna de helft (47 procent) van de Europese respondenten is van mening dat risico’s van wearables voortkomen uit een gebrek aan veiligheidsbeleid en 43 procent gelooft dat wearables een zwakke plek zijn voor aanvallen door cybercriminelen. Negen op de tien (90 procent) is van mening dat het beveiligingsbeleid van zijn organisatie rondom IT of BYOD moet worden aangepast voor wearables. Volgens meer dan driekwart (79 procent) is een dergelijk beleid rond wearables nodig om misbruik van bedrijfsgegevens te voorkomen.

Ook opvallend: Hoewel wearables als potentieel gevaar worden beschouwd en de meerderheid van de Europese organisaties het personeel wel toegang geeft tot de bedrijfsgegevens vanaf persoonlijke mobiele apparaten, verplicht slechts 60 procent het gebruik van een wachtwoord of pincode. Bovendien beschermt slechts 54 procent bedrijfsgegevens met een sandbox/remote toegangsapplicatie.

Beleid is een must
Dit jaar zou volgens velen het jaar van de wearables moeten worden. De cijfers laten in ieder geval zien dat wearables niet alleen meer in de privésfeer gebruikt worden, maar ook steeds vaker in een werkomgeving. En dat gaat alleen maar meer worden. Het is afwachten hoe ‘connected’ al deze apparaten worden en wat de impact is voor databeveiliging in jouw organisatie. Wearables zijn hip en handig, maar omdat ze ook persoonlijke informatie over de ‘drager’ verzamelen, zijn ze een interessant doelwit. Niet alleen voor cybercriminelen, maar ook voor organisaties die informatie en klantengegevens verkopen.

Tips
Het is daarom de hoogste tijd om als organisatie na te denken hoe je met deze ontwikkeling omgaat. Ons advies: laat een grondige risico-audit rondom wearables uitvoeren, voordat ze worden gebruikt in een zakelijke omgeving en kijk naar je huidige BYOD-beleid. Is dit nog toereikend en welke aanvullende maatregelen moet je als organisatie nemen om medewerkers en de kroonjuwelen van de organisatie te beschermen? Kortom, zorg dat je beleid opstelt rondom het gebruik van wearables binnen de organisatie. Daarmee ben je voorbereid op de toekomst.

Wil je hierover verder praten of ben je benieuwd welke stappen jouw onderneming kan nemen? We vertellen je er graag meer over.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *