De Poorter: “Alleen e-mailencryptie gebruiken is alsof je de voordeur op het nachtslot zet, terwijl de achterdeur op een kier staat”

Security concept: Lock on digital screenEen paar weken geleden stond er een interessant artikel in Trouw met een oproep om massaal onze mail te encrypten. Maar hoe zit dit nou precies? En wat is in deze nou wijsheid? Ik sprak met Jurgen de Poorter, sales engineer bij Trend Micro over het versleutelen van e-mails als oplossing voor spionage en cybercrime.

Meerdere communicatiemiddelen
“Encryptie is een krachtig middel om je e-mails veilig te houden”, begint de Poorter. “Het probleem is alleen dat e-mail maar één communicatiemiddel is. Je maakt waarschijnlijk ook gebruik van Whatsapp, gebruikt Dropbox, WeTransfer enzovoort.” De Poorter ziet daar een grotere bedreiging in dan in e-mails, omdat je te maken hebt met een ander soort hacker. “Hackers die op zoek zijn naar mails moeten zich specifiek op jou richten. De kans dat een crimineel of misschien wel de NSA het op jou persoonlijk heeft gericht is veel kleiner”, vervolgt de Poorter.

Menselijke fouten
De Poorter vervolgt met een treffende metafoor: “Je volledig focussen op e-mailencryptie is net zoiets als je voordeur heel goed afsluiten met een nachtslot, maar vervolgens je achterdeur op een kier houden. Een grotere bedreiging vorm je eigenlijk ongemerkt zelf doordat je bijvoorbeeld een mail verstuurd naar een verkeerd mailadres of wanneer je een USB-stick verliest. Dan heb je niets meer aan e-mailencryptie.”

Breder kijken naar beveiliging
Het is dus belangrijk om je horizon te verbreden en daarmee breder naar beveiliging te kijken. Hoe ga je om met beveiliging van apparaten als tablets en telefoons en het printen en opslaan van documenten? De oplossing ligt in een combinatie van allerlei verschillende beveiligingsmethodes. “Dit lijkt bijzonder complex en nauwelijks te beheren, maar een goede beveiligingsoplossing zorgt dat je overzicht hebt en gemakkelijk je IT-omgeving veilig kunt houden.”

Consumenten volgen over een paar jaar
Als we kijken naar consumenten, dan zien we dat die vaak de beveiligingstrends van bedrijven volgen. Dat was ook het geval bij de bestrijding van malware. De Poorter: “Het bewustzijn is nu nog relatief laag onder consumenten, maar ik ben ervan overtuigd dat zij over een paar jaar ook encryptie gebruiken. Nu doen ze dat vaak nog onbewust, bijvoorbeeld door gebruik te maken van encrypted-diensten als de Apple Cloud, maar daar gaat verandering in komen. Dat is alleen een kwestie van tijd.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.