Let’s talk about it februari: Is cybercrime nog steeds abnormaal, of onderdeel van onze samenleving?

LTAI-mail-650x300px-v1De eerste kennissessies van Let’s talk about it hebben inmiddels plaatsgevonden en we kijken tevreden terug naar het resultaat. Onder andere (lokale en rijks-)overheden, de grote Nederlandse banken, verzekeraars, ziekenhuizen en diverse grote en kleinere retailers namen deel aan de Let’s talk about it-kennissessies. Het resultaat was een levendige discussie en interessante inzichten voor alle deelnemende partijen. Tijdens een van onze sessies nodigden we één van onze mediapartners, Executive People uit om een verslag te schrijven van de kennissessie. Het hele verslag is hier te lezen, de highlights vind je in deze blog. Ook deelnemen aan één van de geplande sessies? Schrijf je dan hier gratis in. 

Implicaties
Het eerste thema dat aan bod kwam was de DDOS-aanval, een fenomeen dat relatief veel in het nieuws is, en zowel implicaties heeft voor security als imago van organisaties. Dit riep de vraag op of cybercrime nog steeds abnormaal is, of onderdeel van onze samenleving. Zorgt een DDOS-aanval nog voor imagoschade, of weten mensen ondertussen dat het kan voorkomen? De deelnemers waren het er over eens dat het in ieder geval belangrijk is om een eventuele aanval goed uit te leggen, waarbij de samenleving ondertussen begrijpt dat het kan plaatsvinden. Aan de andere kant moet het niet te vaak voorkomen, want de drempel om online naar een concurrent over te stappen is zeer laag.

Bewustwording en gedragsverandering
Naast de DDOS-aanval is er ook een gerichte aanval mogelijk, waar hackers de tijd voor nemen. Bijvoorbeeld uitgevoerd door een ontevreden werknemer. Hoe ga je daarmee om?

Daarin spelen zowel de factoren techniek als mens een cruciale rol. “Social engineering is een belangrijk aspect in het slagen van een dergelijke aanval. Het is lastig je daartegen te wapenen, als je een uitnodiging krijgt van iemand die je vertrouwt ben je geneigd die te openen. Uiteindelijk is de beste beveiliging bewustwording en gedragsverandering.”

De discussie spitste zich vervolgens toe op de vraag wat verwijtbaar is. “De werknemer doet op zijn werk wat hij thuis ook doet. Om daadwerkelijk een gedragsverandering te bewerkstelligen is in ieder geval periodieke herhaling van de trainingen of informatiesessie nodig. En dan veranderen ze ook thuis hun gedrag.”

Het hele artikel is hier te lezen. Vind je het interessant om ook jouw ervaringen te delen en kennis op te doen van de ervaringen van collega’s? Schrijf je dan nu gratis in voor Let’s talk about it!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.